De schrijfcultuur is enorm veranderd door internet. Door interactieve websites en sociale media kunnen we heel gemakkelijk alles delen wat we willen. We kunnen alles zelf plaatsen. Binnen een paar seconden kunnen we een blog, artikel of E-book geplaatst hebben. Aan deze ene kant fijn, maar het gebeurt niet altijd zorgvuldig.
Snelheid
Het snel kunnen plaatsen, gaat niet geheel samen met zorgvuldigheid. Als een tekst slordig geformuleerd is, komt de boodschap niet altijd goed over. Voor de lezer kan het leiden tot verwarring en soms is het onbegrijpelijk. Dan zal het de lezer niet boeien. Bij veel taalfouten zal een lezer gaan twijfelen aan de professionaliteit van de schrijver. De boodschap moet duidelijk en begrijpelijk overkomen, zonder taalfouten. Let hier goed op.
Waar moet een goede webtekst aan voldoen?
Informatie op een website wordt door de bezoekers zeer snel gescand en beoordeeld. Teksten moeten interessant zijn. Ook zoekmachines scannen en beoordelen teksten. Als een webtekst goed aansluit op een bepaalde zoekopdracht dan scoort de tekst beter in de resultatenlijst.
Een blog of webtekst moet in eenvoudige taal geschreven worden; bij voorkeur In korte zinnen. De tussenkoppen moeten aanspreken. Houd bij het schrijven van de tekst rekening met de doelgroep. Ook is het belangrijk dat de tekst goed te vinden is in de zoekmachines. Zorg ervoor dat je tekst één tot drie zorgvuldig uitgekozen zoekwoorden bevat.
Bepaal vooraf wat je wilt bereiken met je tekst. Is de tekst informatief? Of is het je bedoeling dat de lezer aangezet wordt om een product te kopen? Zo sluit de tekst correct aan op de ‘Search intent’ van de bezoeker. Zorg voor een duidelijke call to action.
Uitbesteden
Je kunt het schrijven van webteksten uitbesteden. Je verwoordt wat je kwijt wilt en je verstrekt alle informatie. Door de kritische blik van een derde zal je beter in staat zijn om een waardevolle tekst te plaatsen. De tekst wordt nagekeken en eventueel gecorrigeerd op: logica in de opbouw, taal- en spelfouten, stijlfouten, consistente stijl en lay-out, begrijpelijkheid en leesbaarheid.
Je ontvangt een advies voor redactionele verbeteringen. Als opdrachtgever blijf je zelf verantwoordelijk voor de tekst. Het is dus belangrijk dat je het eens bent met de inhoud.