Elke vereniging heeft een eigen karakter, eigen wensen en eigen doelen die behaald moeten worden. Tóch is er iets waarin elke vereniging overeenkomt; ze draaien op mensen. Omdat de leden het kloppende hart vormen van de vereniging is het dus extra belangrijk om ze te kunnen voorzien van de juiste informatie die is afgestemd op hun wensen en benodigdheden.
De beste CRM-systemen zijn volledig geautomatiseerd, zodat het bestuur zich kan richten op de zaken die er echt toe doen. Op deze manier kan de focus liggen op het behalen van de gewenste doelen in plaats van, bijvoorbeeld, het bijwerken van de ledenadministratie. Een goede CRM voor verenigingen is essentieel voor de tevredenheid van de leden.
Verenigingssoftware
Wanneer je overgaat van de ouderwetse spreadsheets, post-its en andere losse documenten naar slimme verenigingssoftware, wat gebeurt er dan? Over het algemeen zullen bedrijven die de software aanbieden zich eerst bezighouden met het bouwen van een online landschap voor leden. Daarnaast bestaat er in bepaalde gevallen de mogelijkheid om tools voor onlinedienstverlening te integreren of worden er bijvoorbeeld handvatten geboden voor een slimme digitale strategie voor ledenwerving. Eigenlijk bindt de software kortgezegd alle losse eindjes aan elkaar, zodat je hele vereniging online te vatten is in één groot digitaal landschap, waar je alles kan vinden.
De voordelen
Met verenigingssoftware beheer je alle ledengegevens per lid in een makkelijk te vinden en overzichtelijk profiel. Je hebt de mogelijkheid om ze te groeperen of juist te segmenteren. Ook voor leden is het enorm fijn om alle benodigde informatie op één plek terug te kunnen vinden. Van trainingsdata tot handige achtergrondinformatie en van webinars tot een uitgebreide kennisbank. Ze kunnen al deze data en informatie ontvangen op basis van hun rol en interesses. Verengingssoftware zorgt naast het verspreiden van waardevolle informatie ook voor onderlinge verbinding. De platformen bieden de mogelijkheid om bij elkaar te komen, relevante discussies te starten en interessante vragen te stellen. Hierbij kan worden gedacht aan een slimme vraag en antwoord-tool of communities waar praktijkvoorbeelden kunnen worden gedeeld.
Gebruiksvriendelijk
Met al die geïntegreerde tools en de enorme hoeveelheid informatie, is het goed voor te stellen dat je denkt dat het snel onoverzichtelijk wordt. Dit is echter niet het geval, omdat de meeste verenigingssoftware ervoor zorgt dat alles goed vindbaar blijft en is ondergebracht is logische menu’s en pagina’s. De tools zijn gebruiksvriendelijk en over het algemeen is het gemakkelijk om te navigeren. Al is dit natuurlijk nog wel afhankelijk van welke community software gebruik wordt gemaakt.